اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران

اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران

اولین جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران برگزار می شود


معرفی جشنواره کسب و کار کامپوزیت ایران ISC 96

پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، نخستین جشنواره کسب‌وکار کامپوزیت ایران (ISC) را در روز ۲۹ شهریورماه سال جاری در پژوهشگاه پلیمر برگزار می‌کند.
مهلت ارسال طرح‌های فناورانه تا پایان خرداد ماه سال جاری است و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت جشنواره به نشانی http://isc96.ir مراجعه کنند.

یکی از مشکلات مرتبط با موضوعات تحقیقاتی عدم فراهم بودن بستر مناسب جهت گذار از مرحله تولید علم به تولید ثروت است. در همین راستا فقدان هدف گذاری و انگیزه سازی برای محققین و نبود زمینه ارتباطی بین فناور و سرمایه گذار، قطعا در تشدید این چالش موثر می باشد. عمدتا فناوران شناخت صحیحی از بازار ندارند و از سوی دیگر سرمایه گذاران دسترسی لازم به دانش و فن آوری مورد نیاز را ندارند، لذا برپایی جشنواره هایی که ارتباط رو در رو و تعاملی بین این دو را فراهم می نماید، ضروری بنظر می رسد.

در غیاب چنین بستری سرمایه گذاران درنهایت وابسته به بهره گیری از واحد های تحقیق و توسعه درون شرکتی که هزینه های بسیاری را بر آنها تحمیل می کند و یا وابستگی به مراکز علمی خارج از کشور خواهند بود. و در نقطه مقابل فناوران و محققین نیز موضوعات پژوهشی خود را صرفاً بر تولید علم و یا انتشار مقالات علمی معطوف می دارند که هیچ بهره مادی و اقتصادی برای حیات علمی خود نمی برند و تنها به تولید خوراک علمی دیگر رقبای علمی در دیگر نقاط دنیا کمک می کنند.

بسیاری از طرح ها و ایده های نو آورانه در جامعه فنی کشور ما به دلیل عدم وجود بستر های مناسب برای معرفی و رشد آنها و همچنین عدم تامین مالی مناسب نمی توانند تبدیل به ارزش افزوده شده و به رشد اقتصادی برسند. بسیاری از طرح به دلیل ناآشنا بودن خالقان آنها با روند ثبت اختراع دچار مشکل شده و قبل از آنکه فرصت مناسب برای تجاری شدن و یا معرفی بیابند، از مالکیت آنها خارج شده و با مشکلات حقوقی عدیده ای مواجه می شوند. برگزاری هدفمند و عملیاتی چنین جشنواره های کارآفرینی که همراه با معرفی انواع حمایت و آموزش های مختلف از جمله تهیه طرح های تجاری- اقتصادی و ثبت اختراع است، قطعا می تواند منجر به ورود ایده های نو همراه با الگو های صحیح اقتصادی و معرفی آنها به سرمایه گذاران و تولید کنندگان شود. طبیعی است که در چنین فضایی تعاملی، یک رابطه برد-برد در منافع اقتصادی و معنوی برای تمامی طرفین بوجود می آید.