چهاردهمین همایش ملی شیمی دانشگاه پیام نور برگزار گردید

چهاردهمین همایش ملی شیمی دانشگاه پیام نور برگزار گردید

چهاردهمین همایش ملی شیمی دانشگاه پیام نور که در روزهای پنجشنبه و جمعه 15 و 16 شهریور ماه 96 در مجموعه سالن اجتماعات هتل زاگرس ایلام برگزار گردید. در افتتاحیه مراسم ابتدا آقای دکتر قباد منصوری رئیس هیت مدیره انجمن ایلام ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین و تبریک عید سعید غدیرخم فرمودند بسیار خرسندیم که برای اولین بار همایش ملی شیمی با حضور قوی جمع کثیری از اندیشمندان و پژوهشگران در ایلام برگزار می شود. وی در ادامه از حمایت های دانشگاه پیام نور و انجمن علوم و فناوری های شیمیایی و همچنین تلاش 6 ماهه عوامل اجرایی تشکر نمود. سپس آقای دکتر سامی سجادی فر دبیر اجرایی همایش ضمن قدردانی از شرکت کنندگان اظهار نمود که در این همایش 408 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که 326 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر توسط هیات داوران پذیرفته شد. سپس آقای دکتر محمد علی کریمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور ضمن خوش آمد گویی به میهمانان در سه محور وضعیت پژوهش و فناوری دانشگاهها، رویکردهای انجمن و انتظاری که از جامعه تاثیر گذار شیمی در کشور می رود به ایراد سخنرانی پرداخت. رئیس انجمن علوم و فناوری های شیمیایی ایران از برگزاری اولین همایش و نمایشگاه فناوری های شیمیایی ایران خبر داد و افزود پیرو تصویب هیئت مدیره انجمن این رویداد در اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه علم و صنعت و با تمرکز بر حوزه فناوری های شیمیایی با همکاری و مشارکت اهالی دانشگاه و صنعت برگزار خواهد شد.

سپس آقای دکتر منصور انبیا دبیر انجمن علوم و فناوری های شیمیایی سخنرانی با عنوان “فناوری شیمیایی انتخابی درست برای توسعه پایدار” ارائه نمودند. ایشان در بخشی از صحبت های خود با اشاره به آمار و ارقام این حوزه در سطح دنیا اظهار داشت اگر کشور ایران بخواهد به توسعه پایدار برسد یکی از مهمترین راه ها مسیر دستیابی به دانش فنی و فناوری های شیمیایی خواهد بود و برای تحقق این هدف باید ابتدا علم را در کشور مستقر کنیم تا بتوانیم فناوری های موجود را توسعه دهیم و فناوری های جدید تولید کنیم و بعد بتوانیم به تولید انبوه رسیده و محصولات را به بازار عرضه کنیم و این یعنی دستیابی به توسعه پایدار. وی با تاکید بر اینکه باید این حقیقت را در نظر گرفت که فرایند توسعه در کشور فقط زمانی پایدار، پیوسته و ادامه دار می شود که فناوری در آن کشور درون زا شود. سپس در مورد جایگاه شیمی و اهمیت آن در دستیابی به توسعه پایدار نکاتی را فرمودند.

 

در ادامه مراسم آقای دکتر حسین مهدوی عضو هیئت مدیره و دبیر شورای عالی سیاست گذاری انجمن در مورد نقش شیمی و فارغ التحصیلان شیمی در توسعه واقعی کشور و همچنین نقش صنایع شیمیایی در صنعت سخنانی ارائه نمود. وی با اشاره به آمارها عنوان نمود که میزان گردش مالی صنایع شیمیایی در دنیا بیش از 1700 میلیارد دلار بوده که ایران فقط 0.9 درصد از این سهم کل گردش مالی و تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است!. ایشان سپس در مورد نقش شیمیدانان در اقتصاد ایران و برای بهبود این سهم مطالب و راهکارهایی را ارائه نمود.

سخنران بعدی آقای دکتر علی ملکی دانشیار دانشکده شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران بود که اخیرا موفق به کسب جایزه جهانی محقق جوان در زمینه شیمی سبز و کاربردی از اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی (آیوپاک، IUPAC) در سال 2016 شد. وی سخنان ارزشمندی در حوزه شیمی سبز و رویکردها و اهمیت فعل و آینده این حوزه ارائه نمود.

سخنران پایانی مراسم روز اول و افتتاحیه آقای دکتر بابک مختاری دانشیار دانشکده شیمی دانشگاه شهید چمران اهواز و رئیس هیات مدیره انجمن شاخه استان خوزستان بودند که مطالبی در حوزه شیمی و کسب و کارهای مبتنی بر این علم و فناوری اطلاعات ارائه نمودند.

در پایان مراسم افتتاحیه با اهدای جوایزی نفیس از سخنرانان تقدیر و تشکر به عمل آمد. همچنین در مراسم اختتامیه جوایزی به سخنران و ارائه دهنده پوستر برگزیده در چهاردهمین همایش ملی شیمی اعطا گردید.